Der, hvor automatgear giver
allermest mening, er i byerne. Der, hvor småbiler
giver rigtig meget mening, er også i byerne. Men
ofte blive småbiler også købt på grund af deres
pris. Og automatgear koster penge – inklusive danske
afgifter typisk i nærheden af 35.000 kroner, helt
afhængig af geartypen. Dertil kommer, at hele
drivlinen skal tilpasses, det koster også penge.
Løsningen er et manuelt gear, der skifter
automatisk. Det er nemlig til at betale.
Den slags gear er ikke noget
nyt, men flere og flere bilkøbere vælger biler med
automatgear, fordi komforten ved, ikke selv at
skulle skifte gear, er overbevisende. Det giver også
et bedre greb om rattet og er dermed
sikkerhedsmæssigt en god idé. Og økonomisk er
fordelen ved de automatisk skiftende manuelle gear
ganske klar. Sådan et gear var den prøvekørte KIA
Picanto udstyret med.
15.000 kroner er prisen
Merprisen er ikke 35.000
kroner men blot 15.000 kroner. Det er en noget mere
overkommelig pris, og Upgrade versionen af Picanto
med ”AMT” (automatisk manuel transmission) koster
derved blot 140.000 kroner. Det er en ganske
fornuftigt, hvilket helt klart kan læses af, at
merprisen i forhold til Prestige-versionen kun er
10.000 kroner. Og Upgrade udstyret koster 40.000
kroner. Der skal ikke den store kugleramme-eksamen
til at regne ud, at man dermed sparer 30.000 kroner
eller omvendt, får rigtig meget ekstra gavn af de
10.000 kroner, man har lagt oven i Prestige
modellen.
Prestige udgaven er allerede
ganske godt udstyret. 8” berøringsskærm, trådløs
forbindelse af IPhone og Android baserede smart
telefoner, bakkamera, elruder for og bag,
el-sidespejle, fjernbetjent centrallås, rat-betjent
radio og meget mere. Upgrade tilfører bl.a. bilen
14” alufælge, tågeforlygter, aircondition, læderrat,
sædevarme og varme i rattet. Desuden er automatisk
nødbremse også standard.
Det passer sammen
Alt det, pakket sammen i en
3,60 meter lang bil som i forvejen er veludrustet
med handskerum, pæne paneler og forbavsende god
plads – samt et bagagerum på 255 liter. Og
køreegenskaber, ikke mindst, som gør den ganske
velkørende, ender op i en bil, der faktisk indirekte
lægger op til den komfort, der er forbundet med
automatgear. Og det er altså også inklusive i
prisen.
Men, for der er et lille men.
Et semi-automatisk gear er ikke ultrahurtigt, og
dets skiftesekvens er lettere uforudsigelig. Det
skifter, når systemet finder det passende. Det har
med belastning at gøre, hvor meget man træder på
speederen og bilens bevægelser i det hele taget. Det
gælder egentlig alle automatgear, men fordi selve
gearskiftet tager lidt tid, som hvis man i en bil
med manuelt gear selv skifter gear uden hastværk,
virker det lidt langsomt.
Hvis man kører hurtigt gennem
en kurve og bilen pludselig skifter gear, kan man
risikere at balancen i bilen ændres og den styrer
anderledes. Det sker også i en KIA Picanto, men
ændringen er minimal, og det kræver virkelig, at man
kører tæt på skrid-grænsen, og vel at mærke ved høj
fart.
Ingen hurtigløber
Og det lægger en Picanto ikke
op til. Ved bykørsel er det intet problem
overhovedet, for dér kører man aldrig så hurtigt. Og
da motoriseringen består i den kendte 3-cylindrede
1-liters motor, der præsterer 67 hestekræfter og
mindst skal bruge 17,2 sekunder på at nå de magiske
100 km/t, er Picanto AMT på ingen måde en
hurtigløber. Sammenligner man med den manuelt
gearede Picanto med samme motor, kan man med et
hurtigt gearskifte nå de 100 på under 15 sekunder.
OK, hurtigere, men den er heller ingen racerbil.
Når alt det så er sagt og man
har indstillet sig derpå, er Picanto AMT en fin bil.
Automatgear købes på grund af bekvemmeligheden, men
der er også mennesker, der af den ene eller anden
grund har brug for automatisk gearskifte for
overhovedet at kunne køre bil.
Er behovet der så køb den
Da er der ingen grund til at
betænke sig: Er det behovet, så køb den, for alt det
der med hastighed og djærvhed er i bund og grund
ligegyldigt, hvis man sætter pris på, at kunne
transportere sig i bil, hvis man sætter pris på
bilens egenskaber – og oven i købet har glæde af
ikke at skulle betale så mange penge for den som
f.eks. for en af de ofte opreklamerede kompakte
elbiler, som man alligevel i byen vil have svært ved
regelmæssigt at kunne lade op.
Oven i det giver KIA 7 års
garanti. Godt nok med en kilometerbegrænsning på
150.000, så når man den først, bortfalder garantien
derefter, men der skal godt nok køres mange timer
rundt i byerne med 50 km/t før de 150.000 kilometer
er nået.
Pænt og hjulpet
forbrugstal
Og brændstoføkonomien: Det
officielle forbrugstal hedder 18,5 km/l. Det
tilsvarende tal for den manuelt gearede Picanto er
19,6 km/l. Men det sidste tal kræver, at man kører
bilen økonomisk bevidst hele tiden. I AMT udgaven
skal man blot køre med let speederfod, og da bilen
ikke lægger op til andet, er det ikke den største
kunst i denne verden, og så klarer den resten.
Summa summarum: Picanto AMT
er en rigtig fin bil for dem, der gerne vil have en
fornuftigt prissat bil og for hvem automatisk
gearskifte er et krav. Og så skal det sluttelig lige
bemærkes, at man selv kan kontrollere hvornår
gearskiftet finder sted ved, at benytte gearvælgeren
i den manuelle position. Men så er det kun
koblingsfoden, man sparer – men det er for nogle
mennesker også af betydning. Tak til KIA for, at der
også tilbydes bil-muligheder til netop de mennesker.
|