- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: KIA Picanto 1,0 AMT

Prestige Upgrade


Når automatisk gearskifte er et krav


Af Søren Clauding – april 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der, hvor automatgear giver allermest mening, er i byerne. Der, hvor småbiler giver rigtig meget mening, er også i byerne. Men ofte blive småbiler også købt på grund af deres pris. Og automatgear koster penge – inklusive danske afgifter typisk i nærheden af 35.000 kroner, helt afhængig af geartypen. Dertil kommer, at hele drivlinen skal tilpasses, det koster også penge. Løsningen er et manuelt gear, der skifter automatisk. Det er nemlig til at betale.

 

Den slags gear er ikke noget nyt, men flere og flere bilkøbere vælger biler med automatgear, fordi komforten ved, ikke selv at skulle skifte gear, er overbevisende. Det giver også et bedre greb om rattet og er dermed sikkerhedsmæssigt en god idé. Og økonomisk er fordelen ved de automatisk skiftende manuelle gear ganske klar. Sådan et gear var den prøvekørte KIA Picanto udstyret med.

 

15.000 kroner er prisen

Merprisen er ikke 35.000 kroner men blot 15.000 kroner. Det er en noget mere overkommelig pris, og Upgrade versionen af Picanto med ”AMT” (automatisk manuel transmission) koster derved blot 140.000 kroner. Det er en ganske fornuftigt, hvilket helt klart kan læses af, at merprisen i forhold til Prestige-versionen kun er 10.000 kroner. Og Upgrade udstyret koster 40.000 kroner. Der skal ikke den store kugleramme-eksamen til at regne ud, at man dermed sparer 30.000 kroner eller omvendt, får rigtig meget ekstra gavn af de 10.000 kroner, man har lagt oven i Prestige modellen.



Prestige udgaven er allerede ganske godt udstyret. 8” berøringsskærm, trådløs forbindelse af IPhone og Android baserede smart telefoner, bakkamera, elruder for og bag, el-sidespejle, fjernbetjent centrallås, rat-betjent radio og meget mere. Upgrade tilfører bl.a. bilen 14” alufælge, tågeforlygter, aircondition, læderrat, sædevarme og varme i rattet. Desuden er automatisk nødbremse også standard.

 

Det passer sammen

Alt det, pakket sammen i en 3,60 meter lang bil som i forvejen er veludrustet med handskerum, pæne paneler og forbavsende god plads – samt et bagagerum på 255 liter. Og køreegenskaber, ikke mindst, som gør den ganske velkørende, ender op i en bil, der faktisk indirekte lægger op til den komfort, der er forbundet med automatgear. Og det er altså også inklusive i prisen.



Men, for der er et lille men. Et semi-automatisk gear er ikke ultrahurtigt, og dets skiftesekvens er lettere uforudsigelig. Det skifter, når systemet finder det passende. Det har med belastning at gøre, hvor meget man træder på speederen og bilens bevægelser i det hele taget. Det gælder egentlig alle automatgear, men fordi selve gearskiftet tager lidt tid, som hvis man i en bil med manuelt gear selv skifter gear uden hastværk, virker det lidt langsomt.

 

Hvis man kører hurtigt gennem en kurve og bilen pludselig skifter gear, kan man risikere at balancen i bilen ændres og den styrer anderledes. Det sker også i en KIA Picanto, men ændringen er minimal, og det kræver virkelig, at man kører tæt på skrid-grænsen, og vel at mærke ved høj fart.

 

Ingen hurtigløber

Og det lægger en Picanto ikke op til. Ved bykørsel er det intet problem overhovedet, for dér kører man aldrig så hurtigt. Og da motoriseringen består i den kendte 3-cylindrede 1-liters motor, der præsterer 67 hestekræfter og mindst skal bruge 17,2 sekunder på at nå de magiske 100 km/t, er Picanto AMT på ingen måde en hurtigløber. Sammenligner man med den manuelt gearede Picanto med samme motor, kan man med et hurtigt gearskifte nå de 100 på under 15 sekunder. OK, hurtigere, men den er heller ingen racerbil.



Når alt det så er sagt og man har indstillet sig derpå, er Picanto AMT en fin bil. Automatgear købes på grund af bekvemmeligheden, men der er også mennesker, der af den ene eller anden grund har brug for automatisk gearskifte for overhovedet at kunne køre bil.

 

Er behovet der så køb den

Da er der ingen grund til at betænke sig: Er det behovet, så køb den, for alt det der med hastighed og djærvhed er i bund og grund ligegyldigt, hvis man sætter pris på, at kunne transportere sig i bil, hvis man sætter pris på bilens egenskaber – og oven i købet har glæde af ikke at skulle betale så mange penge for den som f.eks. for en af de ofte opreklamerede kompakte elbiler, som man alligevel i byen vil have svært ved regelmæssigt at kunne lade op.

 

Oven i det giver KIA 7 års garanti. Godt nok med en kilometerbegrænsning på 150.000, så når man den først, bortfalder garantien derefter, men der skal godt nok køres mange timer rundt i byerne med 50 km/t før de 150.000 kilometer er nået.

 

Pænt og hjulpet forbrugstal

Og brændstoføkonomien: Det officielle forbrugstal hedder 18,5 km/l. Det tilsvarende tal for den manuelt gearede Picanto er 19,6 km/l. Men det sidste tal kræver, at man kører bilen økonomisk bevidst hele tiden. I AMT udgaven skal man blot køre med let speederfod, og da bilen ikke lægger op til andet, er det ikke den største kunst i denne verden, og så klarer den resten.

 

Summa summarum: Picanto AMT er en rigtig fin bil for dem, der gerne vil have en fornuftigt prissat bil og for hvem automatisk gearskifte er et krav. Og så skal det sluttelig lige bemærkes, at man selv kan kontrollere hvornår gearskiftet finder sted ved, at benytte gearvælgeren i den manuelle position. Men så er det kun koblingsfoden, man sparer – men det er for nogle mennesker også af betydning. Tak til KIA for, at der også tilbydes bil-muligheder til netop de mennesker.


Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>
Videotest: KIA Picanto 1,0 AMT Prestige
Vi har kørt den lille Picanto i københavnske gader. Den er udstyret med det automatisk virkende manuelle gearskifte, kaldet AMT, som er billigt og gør, hvad det skal. Se selv. Fuld HD






Model:

KIA Picanto 1,0 AMT Prestige Upgrade

Listepris:

Kr. 139.852

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 l benzinmotor: 67 hk. 96 Nm/4000 omdr./min. 5 MAT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

17,2 sek./ 159 km/t/ 18,5 km/l / 122 g/km

Længde:

3,60 m

Bagagerum:

255-1010 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Hill start assist. 14” alufælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med automatisk nødbremse. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. Justerbart læderrat med varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Tonede ruder. Bakkamera. Isofix. Bluetooth. AUX/USB. 7 års garanti. Anhænger er ikke tilladt.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt